”Du är sist”

Blogg1

Igår var jag ute på mitt första träningspass med det gäng som jag har tänkt rulla runt Vättern på under 11 timmar med i sommar. Och med tanke på att jag inte har kört klunga tidigare var det lite nervöst.

Då jag och Hagge är ute och kör är det ostrukturerad klunga som gäller – den som är piggast för tillfället drar, medan den andra chillar i vinddraget. Och vid varje backe försöker någon av oss knäcka den andra.

Igår var något helt annat: 13 pers. Ett led. Sen två led. Varningar för bilar. Order som ropades ut bakifrån och spreds framåt. Tecken som skulle vidarebefordras. Hastigheter som skulle hållas.

På väg ut från samlingen kände jag mig som fel person på fel plats. Även om min nya cykel känns klart snabbare och skönare än min förra lyckades jag aldrig riktigt täppa till luckan till cyklisten framför och i ärlighetens namn tyckte jag det var lite läskigt med små avstånd och inget utrymme för vingel eller spontanitet.

När vi kommit ut på mindre trafikerade vägar gick vi ut i två led och började köra Belgisk kedja. Varv på varv på varv roterade vi. Ingen behövde dra mer än 30 sekunder i stöten. Grymt skönt, även om det kändes lite taskigt att ropa Du är sist varje gång jag gick ut i det avancerande vänsterledet.

Det blev ett bra pass – drygt 40 kilometer i vårt tilltänkta Vätterntempo och på vägen hem fick jag ligga i fronten och dra några kilometer.

Visst. Jag har hört om fördelarna med att köra klunga, men det här var ju löjligt. Så mycket energi som sparas i förhållande med att ligga solo och nöta runt på Öland i jakt på en bra Ironmantid.

Från 40 kilometer är det en bit till att runda Vättern, men det här kommer vi att knäcka. Inga problem.

Taggar:, , , ,

Kommentera

