Gramjakt inför MDS

Helt bisarrt – på söndag är det dags för den första etappen av Marathon Des Sables. Och även om det känns som att jag ägnat det senaste halvåret åt att förbereda mig fysiskt, psykiskt och praktiskt så är det fortfarande en del förberedelser kvar.

I helgen ägnade jag mig åt gramjakt. Nu går det väl inte att räkna så, men jag gör det ändå: Under Marathon Des Sables kommer jag att ta cirka 312 500 steg. Det innebär att varje gram som ska bäras den sträckan motsvarar 312 kilo. Och då är det inte särskilt svårt att lägga lite tid på att banta packningen.

Lördagens pysselstuga gick ut på att packa om all mat – 21 portioner frystorkad mat öppnades och packades i sladdriga Ikea-påsar.

Före: Dagsransonen är tre mål frystorkat + 2 Raw Bars
1

Dagsransonen väger 600 gram:
2

Efter: Allting är ompackat i nya påsar.
4

Resultat: Dagsransonen väger plötsligt bara 550 gram!
3

Då jag väl insåg att jag väldigt enkelt kunde spara 350 gram på min packning gick jag vidare – byte av vattenflaskor 40 gram, skippa tre trevliga (men oviktiga) features på väska 210 gram, annat upplägg av solkräm 50 gram, skippa en deluxekräm 20 gram.

Plötsligt hade jag sparat bort 610 gram, vilket med mitt sätt att räkna motsvarar lite drygt 190 ton.

Som nämnt – nu går det nog inte att räkna så på vikt. Men då min packning redan är lite tyngre än vad som rekommenderas kändes det grymt fint att lätta lite på den. Nu är den stora frågan ifall jag ska bränna en del av viktminskningen på lyxartiklar som toapapper och tandborste.

Taggar:, ,

Kommentera

