Det där Vasaloppet

Igår skidade jag Sälen till Mora. Det var faktiskt trevligare än vad jag trodde, även fast jag hade en ordentlig dipp mellan 25-40 kilometer. I gengäld hade jag bara positiva tankar och riktigt bra flyt från 65 kilometer och in i mål.

Eftersom jag lämnade kameran i duschväskan finns inte ett enda bildbevis på mitt Vasaloppsäventyr. Däremot har Volvo bjuppat på en inte helt smickrande film, där det ser ut att gå lite trögt för 8010.

Det där snacket om att det är trångt i starten har jag alltid trott varit en skröna som folk använder för att putsa sina i övrigt halvkassa tider. Men utan ljug – de första tre kilometrarna tog ganska exakt 56 minuter!

Då det väl gick att åka skidor gick det faktiskt rätt hyggligt och jag stapplade i mål på 8:41. Klart över åtta timmar, som var någon slags målsättning jag hade satt upp utan att veta hur fruktansvärt långsam starten är. Å andra sidan är det ju en bit under nio timmar, som blev min nya målsättning då jag kollade klockan vid den första vätskestationen.

REFLEKTION: LÖPLOPP vs SKIDLOPP
Löplopp:
Alla får medalj
Alla får finishertisha
Det finns mer mat och dryck än du kan få i dig längs vägen
I mål väntar en smarrig goodiebag

Skidlopp:
”Här har du en mugg vatten – vi ses i mål! Kommer du topp tre får du eventuellt en medalj som minne.”

Slutsats:
Vi löpare är bortklemade.

Taggar:,

Kommentera

