Gear test: Matchvikt & nya dojor


Sen jag kom igång och började springa igen har jag kört mer och mer ryggsäcksträning. Och hittills har det gått ganska lätt. Men idag notchade jag upp gamet ett snäpp. 

För ett gäng veckor sen skaffade jag nya skor inför resan till Marocko i april. Jag hade läst en massa tips och blogginlägg och insett att det var dags att skaffa ett par trailskor. Men ju mer jag testat dom desto mer osäker har jag blivit. 

Det är egentligen inget fel på mina trailskor (ett par Saucony Peregrine). Men dom känns inte heller klockers. Och när jag i förra veckan kom på mig själv med att hellre snöra på mig mina mängddojor än trailskorna inför ett ryggsäckspass insåg jag att nåt måste göras. 

Så igår passade jag på att slinka in på Löplabbet när jag ändå var nere i Stockholm på jobb. Och jag lämnade butiken med ett par Hoka One One Vanquish 2 i oförskämt stor storlek – perfekt för uppsvällda fötter som inte vill ta ett steg till. 

Idag körde jag dubbel premiär på gymmets löpband: Dels laddade jag i en extra vikt i ryggsäcken och dels testade jag nydojorna. 

Att försöka springa i sex procent lutning med tolv extra kilon på ryggen var snäppet svårare än vad jag hade räknat med. Men framåt slutet av passet (jag körde 10 min gång + 15 min löpning) kändes det ändå rätt okej och jag kunde speeda upp lite framåt slutet av passet, du uppförsbacken började plana ut. 

Okej. Så nu ver jag att jag klarar två kilometer med full packning på rullande underlag. Då återstår bara 248 kilometer sand och sten för att knäcka Marsthon Des Sable. En baggis!

Dagens pass:
25 min ryggsäcksträning på löpband
25 min funktionell styrka

Kommentera

