Jävla marathontempo

Egentligen visste jag inte vad jag signade upp för då jag lovade mig själv att göra en ärlig satsning på att knäcka tre timmar på maran i vår. Jag hade helt enkelt inte gjort hemläxan.

Nu har jag blivit smärtsamt medveten om vad 2:59 innebär.

Under tredje veckan av 3:00-programmet på Marathon.se kom första passet i tilltänkt maratempo: I måndags körde jag 3×2000 meter med 45 sekunder joggvila emellan varje intervall.

För att gå i mål i Köpenhamn på 2:59:19 krävs en snittfart på 4:15 minuter per kilometer. Det kanske inte låter så blodigt. Men det är ganska snabbt för en kille som måste kliva ut ur komfortzonen för att pressa sig under 4:30-tempo.

Även om det blev lite flåsigt, så klarade jag tempot i måndags. Med ordentlig hemlängtan under den sista intervallen överlevde jag passet med 4:09 i snitt. Inte illa. Förutsatt att jag kan få benen att pinna på i 36 kilometer till.

I onsdags stod 8k slölöpning på schemat. Men efter en lugn start kändes lungorna så oförskämt pigga att jag fick för mig att testa maratempot igen. Och det kändes skitbra – ända tills jag kom hem och kollade klockan.

Med ett snitt på åtta kilometer på över 4:20 minuter har jag en hel del kvar att kapa innan jag är i mål.

Det är alldeles för tidigt att ge upp och sänka ambitionsnivån – särskilt som jag faktiskt tränar hårdare än någonsin just nu. Och det borde ju ge resultat. Men för att inte bli helt knäckt ifall jag inte skulle nå hela vägen fram i Köpenhamn har jag satt upp en liten mental medaljstege åt mig själv:

Under tre timmar = GULD!
Mindre än en timme från världsrekordet = SILVER!
Mindre än en timme från svensk OS-deltagande = BRONS!

I och med att jag räknar med att Mikael Ekvall sprang till sig en OS-plats i Frankfurt räcker det med att jag går i mål på under 3:12:07 för att jag ska ha förtjänat en bronsmedalj. Och det ska jag fan klara.

Taggar:, , , ,

Kommentera

