Säsongsupptakt: 2×45 minuter

I söndags var säsongens sista tävling. Och i måndags var det terminsavslutning med Runacademy. Efter det unnade jag mig – förutom ett pass med lite tunga lyft i tisdags – några dagars ”semester”.

Men vem kan slappa? Det är ju snart 2016 och inför nästa år har jag satt upp två väldigt tuffa mål. För att nå dom kommer det krävas en hel del. Och då går det inte att slacka till.

I går testade jag att köra ett kombipass: 45 minuter spinning följt av 45 minuter löpband.

Spinningpasset blev en ordentlig pers. Jag vet inte om det var min fredagsfeeling, den energiska instruktören eller det faktum att jag för en gångs skull inte hade gömt mig längst bak i lokalen som avgjorde. Men oavsett vad blev det ett riktigt kanonpass.

Jag brukar ha svårt att få ut max av spinning. Min mjölksyranivå då det kommer till trampande ligger så lågt att jag blir stum långt innan pulsen nåt de zoner den bör ligga i. Men i går var mjölksyralagret tydligen helt länsat. Jag trampade och trampade. Varv på varv i högt tempo och mellan varven rusade pulsen iväg precis på det sätt som jag var ute efter. Riktigt skönt.

Löpbandspasset blev aningen återhållet. Jag ville inte köra på för hört, utan i stället vänja kroppen vid att få jobba lite längre än vad den fått göra på slutet. Resultatet blev långsamlöpning med stegrad lutning och sedan ökad fart, då jag under den andra halvan av passet började minska lutningen igen.

Förra vintern blev det väl mycket styrka och alldeles för lite uthållighet. I år ska jag hitta en bättre mix. Förhoppningen är att köra åtminstone ett kombipass i veckan. Det + lite intervaller och utomhuslöpning borde kunna utgöra en bra grund inför rekordåret 2016. Då jävlar ska det hända!

Taggar:, , ,

Kommentera

