Håkanmodellen: Trötthetsträning

Med så många olika rekommendationer och upplägg som florerar är det svårt att välja ”rätt”. Därför har jag utvecklat min helt egna träningsmodell – trötthetsträning.

Nu har jag i och för sig inte gjort några direkta efterforskningar. Och risken är rätt hög att experterna rentav avråder från trötthetsträning. Men jag gillar det.

På slutet har jag försökt få in en ny lördagsrutin: Först ett CxWorx-pass på gymmet direkt följt av ett lugnt distanslöppass i skogen.

Att sticka ut och springa direkt efter ett ganska hårt bålpass är en utmaning. Kroppen vill liksom inte riktigt hålla sig upprätt och det är svårt att trycka fram höfterna, för att få till ett bra löpsteg. Och det är just det jag gillar. Ju mer jag får kämpa för att hålla ett bra steg, desto mer märker jag vilka brister jag har och vad jag måste jobba mer på.

I dag blev det ett omvänt trötthetspass. Runacademy Gävle bjussade på extrainsatta backintervaller. Och även fast jag var med på originalpasset i torsdags kunde jag inte motstå frestelsen. Inklusive transportlöpning och en oönskad irrfärd i helt fel riktning på vägen hem blev det 17 kilometer löpning innan jag kom fram till gymmet.

Väl på gymmet svidade jag om och körde två stycken cirklar à tre varv om tre övningar per varv. Det blev alltså 18 små kraftprov med fokus på mage, rygg, stjärt och axlar. Muskler som redan var lite halvsega efter backintervallerna. Och vilken grym känsla att få kräma ur de sista krafterna, utan att behöva lassa på en massa extravikt.

Om det inte redan finns en massa olästa böcker om trätthetstärning, så  är det kanske dags för mig att skriva antitesen till Paolos 15-minutersupplägg: Trötthetsträning – för dig med för mycket fritid.

Taggar:, , , ,

Kommentera

