Så jävla snabb!

Uppladdningen inför dagens Runacademypass var kanske inte top notch. Jag hade tänkt långsamlöpa sju kilometer som uppvärmning. Men jag kollade lite för många flöden innan jag pallrade mig iväg. Plötsligt var det bråttom och långsamlöpningen fick bytas ut mot distanstempo. Inte helt optimalt. Eller så var det exakt det som krävs för att få fart på de här gamla kycklingklubborna.

I dag var det time catch-intervaller som stod på menyn. 2x5x400 meter i min kära allé i Boulognerskogen.

Eftersom jag inte är van vid att köra så många fyrahundringar höll jag igen lite i början och rullade på i 80-85 sekunder per intervall. Men med tre vändor kvar kände jag mig alldeles för pigg, så jag började sätta fart. Och under den avslutande intervallen tänkte jag tömma tanken totalt.

När vår tränare Elov Olsson kom upp jämsides med mig efter nån hundring hörde jag mig själv utbrista Vad fan? varpå Elov frågade om vi skulle rejsa. Givetvis. Jag tryckte på så mycket jag bara kunde och kände hur benen trummade på. Men det är tufft att försöka matcha någon som är flera storlekar bättre och med cirka 50 meter kvar tog jag tvärslut.

När jag väl kom i mål hävdade Elov att jag hade gjort fyrahundringen på 65 sekunder. Det är way, way snabbare än vad jag någonsin sprungit tidigare.

I stället för att jämföra mig med andra och hänga läpp över att Elov kunde springa åttor runt mig nöjer jag mig att mäta mig mot mer realistiskt motstånd – nämligen mig själv. Och då kan jag bara konstatera att jag är så jävla snabb!

Rätt coolt att hela vår Runacademygrupp avslutade passet med att pressa fram sin snabbaste intervall för dagen. Där ser man styrkan i att träna i grupp. Det är då man hittar de där dolda krafterna, som det är så satans svårt att kräma fram som sololöpare.

Taggar:, , , ,

Kommentera

