Back to back-premiär

Då jag nyss vankade bort till köket för att hämta lite glass var det på ordentligt gubbstela vader. Men vad spelar det för roll? Den här helgen har jag gjort mitt första back to back-pass.

Egentligen har jag inte riktigt greppat vad ett back to back-pass är. Enligt somliga är det två krävande pass dagarna efter varandra. Enligt andra får det bara gå tio timmar mellan passen. Men hur långt är långt? Och hur krävande är krävande?

Det enda jag har greppat är själva grundtanken: Att köra ett tungt pass och innan en har återhämtat sig från det passet köra ytterligare ett tungt pass. Liksom för att ligga lite på minus redan från start då det andra passet drar igång.

Upplägget för mitt livs första back to back-pass var 30 + 30 kilometer i de lägre pulszonerna. Med andra ord rörde det sig om långsamt nötande under lång tid. Och det började fint – i går körde jag barbröstad löpning i skogarna kring Strömsbro/Hille, då jag utforskade ett nytt spår och virrade bort mig på trevliga stigar. Tyvärr fick jag inte ihop fullt 30 kilometer i går, så dagens pass inleddes med dubbla minus i protokollet.

Innan dagens pass inspekterade coach Hubert utrustningen:
IMG_3370

Dagens pass var säsongspremiär för det trevliga milspåret i Hemlingby. Det gånger två plus lite irrfärder under transportlöpningen dit och hem gjorde att dagens tur klockade in på 32k. Och därmed överträffade jag målet på 60 kilometer fördelat på en helg med 400 meter.

Med tanke på hur trött jag blev i stjärten i dag och hur stöttiga vaderna kändes på slutet känns tanken på att jag om drygt två månader ska lyckas springa 90k smått absurd. Men vad fasen – större vändningar har ju hänt förut.

Taggar:, , ,

Kommentera

