Ett första möte med långsamlöpning

Planen för i år har varit: Full fart framåt tills maran ligger bakom mig. Och sen sakta jogg tills jag är stark nog för en ultramara.

I dag inledde jag Fas #2 av löpåret 2015, då jag körde mitt livs första långsampass. Eller – det är klart att jag har sprungit långsamt tidigare. Massvis med gånger. Med långsamheten har aldrig varit målet. Förrän i dag. Nu är tanken alltså att jag ska löpa så långsamt att jag pallar springa riktigt, riktigt länge. Distansen är ovidkommande. Det är mängden timmar och minuter som räknas. Och när kroppen klarar av att ta sig framåt utan större problem i sex-sju timmar är jag – förhoppningsvis – redo för att testa styrkan i Vasaloppspåret.

Hela mitt upplägg har jag byggt upp utifrån vad som spontant känns logiskt. Men i förra veckan hamnade jag på en föreläsning med en representant från Polar. Och han förklarade det här med att träna i olika pulszoner och varför det var bra.

Om jag har förstått det hela rätt: Ligger jag och nöter i 60-70% av min maxpuls så bygger jag kapillär. Det är tydligen bra. Dessutom lär jag mig att bränna fett i stället för kolhydrater. Det är ännu bättre, för fettet räcker längre som bränsle. Och ska jag springa Ultravasan på cirka 10 timmar kommer jag behöva kunna bränna fett.

Direkt efter föreläsningen rusade jag ner på Intersport och köpte en ny träningskompis – en Polar V800. Som tur var körde dom 20% på rubbet i butiken den kvällen.

I dag testade jag alltså att ligga under 70% av maxpuls medan jag sprang. Och det var fan svårare än vad en kan tro. Så fort det kom minsta lilla uppförsknix började det durra från min polare på handleden. Och farten ska vi inte en snacka om. Att beta av under 12 kilometer på 70 minuter är inget som skulle göra Mo Farah avundsjuk direkt.

Det kommer att bli en utmaning att lära mig långsamlöpa. Men efter den senaste månadens kamp mot klockan ska det bli väldigt skönt att få kämpa med att hålla nere farten. Juni kommer att gå i den meditativa eftertänksamhetens tecken.

Min nya durrande träningsvän:
IMG_3342

Taggar:, , , , ,

Kommentera

