Ingen runners blues i år

Efter förra årets mara gick jag in i en ordentlig svacka. Och det kanske inte var så konstigt. Jag menar, vad ska en hitta på då åtta månaders fokus precis har avslutats? Jag sprang knappt alls under hela juni 2014. I år blir det annorlunda.

I dag var det avslutning med Runacademy i Gävle. Trots lite ömma lår sen helgens bravader passade jag på att jogga de 4,6 kilometrarna upp till Hemlingby och dagens pass. Med facit på hand var det inte helt genomtänkt. Dagens avslutning var verkligen inget lugnt Tack för i år-pass. I stället toppades hela den 15 veckor långa säsongen med kursens tuffaste pass: 25 minuter överraskningar under ledning av Petra Kindlund.

Det blev trösklar, intervaller på allt mellan 20-60 sekunder, en tur uppför Hemlingbybacken. Och allt det varvat med intensiv löpstyrka. Grymt kul. Och grymt jobbigt.

Petra Kindlund är utan tvekan den främsta löparen som jag har fått sprungit med. Och även om vi haft några riktigt skarpa löpare i Gävlegruppen så blev det ett helt annat fokus då Petra tog täten. Jag var nog inte ensam om att vilja höja mig ett snäpp i kväll.

Nu är det full fart framåt. Det är knappt tre månader kvar till Ultravasan. Och fram tills dess måste kroppen bli starkare, psyket solidare och löpsteget effektivare.

Riktigt roligt från kvällens avslutning: En kille i gruppen har A) genomfört Ultravasan förra året och B) anmält sig även i år.

…och det innebär att jag A) inte kommer vara ensam på startlinjen och B) vet någon som faktiskt har överlevt nio mil i skogen. Även om han har ett fjäderlätt löpsteg så är jag just nu fylld av en Kan han, så kan jag-känsla. Och det är klart mycket mer engagerande än att sitta och spela runners blues på repeat.

Taggar:, , , ,

Kommentera

