Äntligen +30k

Sen jag, på inrådan av sjukgymnasten, började korrigera mitt löpsteg för att inte få sån snedslitning kring höger knä har jag försökt stresstesta knät så mycket som möjligt. Förra helgen blev det två pass à +20k. Helt utan problem. Och under veckan som följde testade jag både hastiga rörelser under en fotbollsmatch och riktigt tunga backintervaller i Hemlingby. I lördags var det dags för gesällprovet – årets första ordentliga långpanna.

Upplägget var att följa Gästrikeleden söderut, lunka fram i ett skönt tempo i 1,5 timmar och sen köra samma väg tillbaka hem. Och det blev en helt underbar tur. Lite motionsspår, lite grusväg, lite landsväg, en del trail samt några passager av sönderkörda skoterleder. Äntligen fick jag se den coola gamla timmerrännan.

GästrikeledenJag hann 16,7k innan klockan ringde och det var dags att vända hemåt. Och efter knappt 30k tog mobilbatteriet slut. Det var lite synd, för då hade precis min hemlängtan tagit över med en smärre tempoökning som resultat. Det är inte helt, helt omöjligt att jag under slutet var nere och nosade på 4:45 min/km, som är min måltid inför maran i Stockholm.

Egentligen hade jag hoppats på att knäcka 30k redan i slutet av mars. Men så blev det ju inte. Trots allt börjar jag känna mig mer och mer redo för Stockholm Marathon. Givetvis skulle jag gärna haft tre-fyra veckor till på mig att förbereda mig. Men så är det väl alltid?

Även om jag inte har lika många långa pass i kroppen i år är känslan en annan. Efter lördagens 33,4k-runda var jag inte alls så knäckt som jag brukar vara efter ordentliga långpass. Låren tog inte slut längs vägen och ländryggen var tillräckligt stark för att hålla överkroppen uppe hela vägen. Jag blev inte ens lika bängstel under kvällen som jag alltid brukar bli av en ordentlig utmaning.

Det är verkligen inte läge att få hybris. Men i jämförelse med hur sänkt jag var för bara två veckor sen känns det väldigt, väldigt lovande inför Stockholm om två veckor. Kanske är det vetskapen om att fokus i år ligger på Ultravasan – och inte Stockholm – som gör att allting känns så mycket mindre pressat. I år ska jag försöka släppa lös lusten och låta den bära mig fram.IMG_3314

Taggar:, , ,

Kommentera

