Kvalitetspass: Gävle Halvmarathon

Originalplanen var att jag skulle varit i mitt livs form, gjort en sanslöst fin halvmara på hemmaplan och sen levt på boosten från det loppet hela vägen fram till helmaran i Stockholm.

Men nu blir det ju sällan så som man har tänkt sig. I stället för mitt livs form ligger jag en bra bit efter. En gnutta lathet uppblandat med en överbelastning har gjort mig rätt frustrerad. Den senaste månaden har jag knappt sprungit något alls och in i det sista var jag väldigt osäker på huruvida jag skulle springa i lördags. Men då jag vaknade upp i fredags utan ömmande knä – trots en 8k snackislöpning kvällen innan – kändes det dumt att inte försöka.

För att inte bli besviken på mig själv valde jag att se Gävle Halvmarathon som ett träningspass med skön inramning. Planen var att ligga kring 4:45 per kilometer och bara mala på. Fast då startskottet väl gick vaknade tydligen tävlingsdjävulen.

Då Nike+ efter två kilometer gav mig den första splittiden blev jag ordentligt förvånad – 4:24 minuter. Det kändes verkligen inte så snabbt. Det kändes lätt, ledigt och skönt. Impulsen att dra ner på tempot dog då en äldre donna fjäderlätt trippade förbi mig. Jag tog rygg i stället för att sakta in. Sen hade vi sällskap hela vägen in till varvningen, då hon gick i kvartsmaramål och jag slungade mig ut på den avslutande milen.

Efter att ha fått kämpa i någon kilometer kom jag äntligen ikapp ett par killar och klungade med dom en stund. Men benen ville mer. Så jag tryckte på. Och en efter en föll de bort. Då jag med lite drygt två kilometer kom ut på en lång nedförsraka såg jag ett pärlband med löpare. Och det var allt som behövde för att hitta raketbränsle. Med 4:07 på den 20:e kilometern putsade jag till både sluttiden och placeringen.

I mål låg jag åtta minuter under min förväntade sluttid. Med tanke på min träningsbakgrund kändes en-timme-å-trettiotvå-minuter som en riktig kanontid. Kanske, kanske, kanske är det nu det släpper.

Om bara knät slutar ömma borde en helmara under 3:30 vara inom räckhåll.

Efter 21 093 meter blev det en uppvisning i fajtingfejses på upploppet:
fajtingfejs

Taggar:, ,

Kommentera

