Dan före raceday

En väldigt händelserik vecka:

  • Testat tabata + fått en ny löparpolare på Runacademy.
  • Varit till kiropraktorn och fått reda på att jag inte har några knäproblem (problemen sitter i höft och fot – jag är klen).
  • Provsprungit halvmaraspåret i Gävle tillsammans med Hemlingby Löparklubb.
  • Betat av snabba intervaller + snackislöpning tillsammans med Haag.
  • Försökt korrigera löpsteget för att slippa vadstumhet.

Men allt det kvittar, för i morgon är det raceday. Säsongspremiär!

Just nu sitter jag på tåget ner till Hultsfred för lite möten och socialt häng. Men den stora anledningen är Vårstafetten i Målilla. De två senaste åren har jag sprungit för Hultsfreds IT-kontor, men i år blev jag värvad till Hotell Hulingens nystartade lag. Målsättningen är att spöa taxichaufförerna från Målilla. Men det kan bli ordentligt tufft – förra året snittade dom under 4:00 min/km.

I år blir det en kortare sträcka (5,7 km) jämfört med fjolårets 7,5 kilometer. Men det gör mig bara mer nervös. Distanser kring fem kilometer har jag inget förhållande alls till. Hur hårt ska jag gå ut? Hur mycket orkar jag? Vad är en vettig snittid? Hur ska jag göra för att inte gå ut för hårt?

Som en extra nervositetsbonus kör jag sista sträckan. Det blir målgång på kolstubb inför publik. Visst, det brukar inte vara någon storpublik. Men ändå – jag vill ju gärna visa upp lite raketbränsle för dom som ändå är på plats. Samtidigt – vad är en bra finnish värd ifall snittiden blir för hög?

Känner jag mig själv rätt kommer det bli en kamp mot min egen hybris: Alldeles för kvick förstakilometer och en övertro, som gör att jag anser mig vara tillräckligt bra för att ta rygg då löparna från den längre elitklassen kommer ifatt. Och sen en mycket, mycket lång andra halva.

Jaja. Vi får se. Kul att säsongen officiellt kickar igång i alla fall, även fast jag gärna skulle velat ha haft ytterligare två månader grundträning i benen.

Taggar:, , , ,

Kommentera

