Ingen löpare är en ö

Jag trodde aldrig att jag skulle hamna här. Men efter tre pass med Runacademy och lika många intervallpass med Hemlingby Löparklubb är det bara att inse att lonerunner inte längre är så ensam.

Det jag däremot trodde var att jag var en löpande ensamvarg, som helst av allt pinnar framåt på egen hand. Men sanningen är den att de här sex gruppassen har gett mig oerhört mycket mer än vad jag fått ut av mina sex senaste solopass. Plötsligt infinner sig den där skärpan som finns på tävling även på träning. Krafterna blir större. Steget snäppet lättare. Och farten högre.

Kanske är det inte så konstigt att en lyfter sig då det finns sparringpartners runt omkring. Men det känns ändå skumt att erkänna att jag, som snart blir 37 år, fortfarande inte känner mig själv bättre. Tur då att jag är så lättpåverkad att jag halkade in i både löparklubben och löparakademin.

Gårdagens Runacademy var ett tröskelpass. 3×8 minuter fram och tillbaka på en cirka kilometerlång bana.

Jag tycker tröskelpass är riktigt kluriga. Mest för att jag fortfarande inte har hittat min tröskel. Men jämfört med för 13 månader sen, då jag trodde att tröskelpass handlade om att springa och balansera precis på gränsen till att gå rakt in i Hej jag måste spy-väggen har jag ändå lärt mig en hel del.

Under gårdagens pass ökade jag successivt och den sista intervallen gick faktiskt rätt fort. Men jag hade ändå kunnat trycka åtminstone en till ifall coach hade föreslagit det. Och då kanske jag ändå – enbart genom att springa på känn – låg rätt bra till i förhållande till min tröskelnivå.

Men hade jag inte haft sparringpartners hade utfallet blivit ett helt annat. Då hade jag nog rusat skiten ur mig under de första åtta minuterna, skippat resten och promenerat hem för att käka Ben & Jerry’s.

Taggar:, ,

Kommentera

