Premiär: Runacademy

I dag hölls det första passet på den första upplagan av Runacademy här i Gävle. Och för min del var det första gången jag testade på organiserad löpträning (de där åren med friidrott på lågstadiet gills inte längre).

På dagens agenda stod teknikträning och löpskolning. Helt okej, även om det var synd att spåren var lite för mörka/blöta för att använda. I stället fick vi köra på asfaltsväg i utkanten av ett bostadsområde. För min del hade vi gärna kunnat kört fler repetitioner och färre moment. Nötning är ända sättet jag kan lära mig saker.

Totalt var vi 65 personer som mönstrade Runacademy Gävle. Och det var en rätt brokig skara. Innan snackade jag med någon herre som ville komma igång efter en lite väl stillasittande period och det verkade även finnas några verkliga nybörjare. Det var långt, kort, tunt och runt på ett och samma ställe. Det fanns även några som jag misstänker gör stabila låga 40 min på milen.

Men för min del kvittar det hur kvallen är på resten av gruppen. Jag är inte där för att springa fort eller spränga vallar. För min del handlar det om att A) Få tips om nya pass, B) Få input gällande bättre löpsteg och C) Lära känna några fler av Gävles löpare. Att träningen dessutom ligger på den veckodag då jag har lättast för att såsa till är så klart en finfin bonus.

Första passet fick utan problem godkänt. Och med lugn löpning dit + hem på totalt 9,2k får även jag godkänt. Nästa vecka blir det backintervaller. Med tanke på att slalomklubben hade träning i en lite väl isig Hemlingbybacke i kväll misstänker jag att det inte blir uppför den vi ska forsa fram. Synd. Jag saknar blodsmaken som den brukar kunna föra med sig.

Taggar:, , , , ,

Kommentera

