Årets första långpanna

Det var inte meningen. Men ibland blir det bara så att fötterna slår på autopiloten medan hjärnan vandrar iväg. Och då kan det hända att en inte vaknar till förrän stegen har bildat ett spontant långpass.

Ett av målen för februari var att knäcka 20k i 5:00-tempo. Och det fixade jag med minsta möjliga marginal. Efter lördagens CxWorx-pass snörade jag nämligen på mig och drog iväg. Tanken var att köra åtta kilometer jogg. Men vid varje korsning där jag kunde vända hemåt valde jag en alternativ väg.

Det var varmt och skönt. Fötterna bara vandrade av sig själva. Och lungorna hade inga som helst problem att haka på. Ett mycket skönt kvitto efter en månad med väldigt mycket löpbandsnötande, men ytterst få utomhusmeter. Inte ens då mobilen lade av och jag fick lyssna på mina egna andetag blev det tungt. Även då valde jag omvägarna. Och det var först när jag kom hem och mappade upp rutten som jag insåg att jag hade knäckt 21k som om det vore en promenad till jobbet en fredagsmorgon.

För lite knappt ett år sen förklarade Ulf, som började löpa ungefär samtidigt som mig och som sen dess alltid befunnit sig ett halv steg framför mig, att gränsen för långpanna numera går vid 20 kilometer. Och om den definitionen fortfarande gäller (finns risk för att Ulf pushat upp det till 25k) har jag äntligen klarat av årets första långpass.

Taggar:, , ,

Kommentera

