Löpbandslycka

Då jag till sist sprättade upp förra numret av Runner’s World gillade jag – bortsett från den nya layouten och det nya innehållet – även den lilla löpbandsspecialen med några stycken tips på pass. Förra veckan blev det en massa backintervaller och efter gårdagens vilodag tänkte jag testa ett nytt pass i dag. Det blev deras Fartlek.

Men särskilt mycket lek blev det inte. Dessvärre (eller Som tur var) hade jag inte memorerat passet tillräckligt bra. I stället för att hålla mig till passets fyra stycken fartökningar (8-6-4-2 minuter) lyckades jag klämma in ett femte – en inledande tiominutare.

Totalt blev det:
10 min i 5:00-tempo
8 min i 4:45-tempo
6 min i 4:30-tempo
4 min i 4:15-tempo
2 min i 4:00-tempo

…och mellan dessa etapper var det två minuters joggvila i 5:15-tempo.

Inklusive uppvärmning och kortad nervarvning klockade jag in på nio sköna, men emellanåt rätt tuffa, kilometrar.

Tillsammans med Runner’s World-guiden börjar jag bli ordentligt hookad på löpband. Det är ju skitbra att köra de lite tuffare/meckigare passen på bandet, där det är lätt att hålla koll på både tempo och klocka utan att tappa alltför mycket fokus.

Taggar:, ,

Kommentera

