Nyhet på menyn: Teknikträning

Det perfekta löpsteget

För lite drygt ett år sen försökte jag ta tag i min löpteknik. Thomas Reckmans Det perfekta löpsteget köptes in, men jag kom inte så långt innan jag tröttnade och föll tillbaka i gamla vanor. Och det var nära att samma sak hände även den här gången.

Problemet som jag upplever med Det perfekta löpsteget är att det är alldeles för lång argumentation innan det blir någon action. För min del behövs det inte en 100-sidig utläggning om varför man bör teknikträna. Det skulle räckt med Vill du kunna springa längre och snabbare – gör så här…

Men den här gången gav jag inte upp alldeles för lätt. Jag tog mig igenom utläggningen och i fredags körde jag mitt rena första teknikpass (av höft, axlar och fotisättning har jag valt att först foka på höfterna). Samtidigt som det tuffa crossfitgänget körde chins i massor och marklyft från helvetet stod jag vid sidan av och försökte hitta känslan i att trycka fram höften. Där och då kändes det som nästanträning.

I dag körde jag ett helt höftpass – rörlighet, teknik, styrka. Och det är verkligen inte nästanträning. Även om det ser rätt ocoolt ut är det ganska slitigt att försöka lära kroppen nya vanor.

Speaking om nya vanor följde jag upp teknikpasset med en klass yinyoga. I dag gjorde det inte alls lika ont att köra barnet och grodan och alla de andra ställningarna. Efter bara två omgångar känns det som att jag börjar greppa poängen med yoga, även om jag mest ser på söndagsyogan som ett långt, ambitiöst stretchpass.

Taggar:, , ,

Kommentera

