Yin, Yang och Killen däremellan

I söndags testade jag yoga för första gången. Desperat osmidighet kräver desperata åtgärder. I och med att det stod yinyoga på menyn på Må Bättre gick jag dit och körde ett pass. Fel kille på fel plats vid fel tillfälle, men med rätt uppsåt.

Jag hade inte en susning om vad yinyoga var. Eller hur man borde vara klädd. Eller vilka tillbehör man bör ha. Men det kvittade. Jag körde på. Tänjde och tänjde. Håll evighetslånga ställningar och förbannade att jag är en sån klen människa. Inte ens att sitta i skräddarställning i fyra-fem minuter är något som jag kan göra utan smärta.

Men i stället för att låta den första bittra smaken av yoga skrämma bort mig har jag bestämt mig för att ge det några veckor och lika många pass. Vem vet – jag kanske blir tokbiten. Och blir jag inte det borde jag rimligtvis bli lite, lite smidigare.

Efter en totalslö måndag var det dags för yangträning i dag. Planen på att ta en tur på löpbandet ersattes med en isig utomhusrunda. Och det var tur.

Nu har jag i och för sig lovat mig själv att inte stirra på tider och inte pusha mig själv förrän tidigast i mars. Men det innebär inte att jag springer utan app. Och när jag var klar med dagens 10,4:a trodde jag först inte riktigt på appen. Utan att trycka på. Utan att bli anfådd. Utan att bli trött. Utan allt det hamnade jag 15 sekunder under min för närvarande normala kilometertid.

Jag fattar inte alls vad som hände. I dag hade jag det bara. Benen flöt fram. Tankarna var positiva. Allting var lätt. Och det gick fort. Eller i alla fall fort för att komma från någon som kommit överens med sig själv om att mest lunka på tills konditionen börjar återvända till lungorna.

Kanske, kanske, kanske var det yin som satte fart på yang. I såna fall kommer yoga bli min nya favvodrog.

Taggar:, ,

One response to “Yin, Yang och Killen däremellan”

  1. Ensamma löparen says :

    Låter som en bra dag, ta med dig den!

Kommentera

