Mina nya bästisar

Efter torsdagens vinterlöpning kändes det ruggigt givet att jag behövde nya handskar. Den här vintern ska jag inte ge mig själv något enda alibi i form av halvkass utrustning. Filar jag bara bort alla kanter borde det bli lättare att ta sig ut – oavsett väder.

Men alltså. Löparhandskar. Hur tänkte sportkedjorna där? Inte nog med att utbudet på Stadium och Intersport är hyggligt bantat. Det finns ju inga varma löparhandskar. Det enda som finns i hyllorna är lövtunna syntethandskar. Perfekta för vår och höst. Inte alls lika optimala för smällkall vinter. Skidhandskar däremot. Då börjar vi snacka.

I min värld borde det egentligen vara tvärt om. Åker du skidor aktiverar du händerna mer. Och då borde de inte bli lika blåfrusna som om du bara håller dem passivt knutna medan du springer. Då borde du klara dig bättre med den lövtunna varianten. Fast vem är jag att agera expert – jag har ju inte åkt längdskidor sen mellanstadiet. Och på den tiden var det täckoverall och tumvantar som gällde.

Jaja. Skit sak samma. I brist på ordentliga löphandskar skaffade jag ett par finfina skidhandskar. Och efter morgonen CxWorxpass fick de visa vad de gick för.

Det blev åtta väldigt behagliga kilometrar med Robyns Body Talk i lurarna. Luften var kall, men klar. Och handskarna höll inte bara måttet – dem var som en fucking önskedröm som plötsligt blivit verklighet. Ingen köld. Inga stick i fingrarna. Ingenting.

Jag gillar verkligen att köra lördagskombon CxWorx/Asfaltslöpning. I den nya CxW-releasen är det mindre mage och klart mer axlar/rygg/stjärt. Och att sticka ut med ambitionen att springa upprätt och avslappnat när kroppen redan är halvmör ger en grym känsla.

Jag kallar dem Höger och Vänster. Och jag hoppas att de vill hänga med mig lika mycket i vinter som jag vill göra med dem.

handskar

Taggar:, , , ,

Kommentera

