Vinterlöpning – nytt köldrekord

Den här julen gick i vinterlöpningens tecken. Jag fick mössa, underställ och fodrade tajts av jultomten. Så när jag väl kom hem från Stockholm i dag fanns det liksom inte längre någon undanflykt – det var bara att svida om och snöra på sig.

Egentligen har jag i princip aldrig vinterlöpt. Förra året körde jag och Haag en slaskig och hal Nu har det visst börjat smälta-runda. I övrigt har jag bara gjort två-tre pliktskyldiga vinterkilometrar. Ever alltså. Jag och minusgrader går liksom inte riktigt ihop.

Kombinationen av orutinerad vinterlöpare och sjukt otränad Håkan gjorde att jag inte spände bågen alltför högt. Det blev sex fina cykelbanekilometrar i stadigt 5:00-tempo. Och faktiskt. Jag frös inte om benen. Jag frös inte om armarna. Inte ens om skallen. Vinterkittet funkade finfint.

Bortsett från att jag var lite väl nära att bli överkörd i en kurva samt att jag frös ordentligt om fingrarna var dagens runda riktigt fin. Och det var först när jag kom hem och upptäckte att jag hade fått frostmascara som jag insåg att det var rätt kallt ute.

frostmascara

I morgon ska jag skaffa ordentliga handskar. Sen funtar jag också på om det är värt att skaffa vinterskor – dubbat, räfflat eller bra traildojor är den stora frågan. Därefter ska jag vara redo att ge mig i kast med tuffare utmaningar än minus 13 grader och plogad asfalt.

Men en gång är som bekant ingen gång. Jag måste verkligen få rutin på det här med att sticka ut och kuta. Om inte kylan är ett hinder, så är det ju bara skallen och den där satans bekvämligheten som hindrar mig.

Dagens lyssning: Suede – Coming Up

minus 13

Taggar:,

Kommentera

