Håkan Boma Ye!

Under 2014 har jag utmanat mig själv och min självbild på en rad olika sätt. Och vad utmaningen än bestått i har jag övervunnit mig själv. Men då 2014 ska summeras är det ingen av dom vinsterna som kommer toppa listan. Den ohotade vinnaren är Håkan Hellström på Ullevi 7 juni. Så satans mäktigt.

Den här veckan har jag – äntligen – gjort löparcomeback. Efter gårdagens CxWorks snörade jag på mig och drog ut på veckans andra löprunda. Åtta kilometer behaglig asfalt i ett lugnt tempo och med strålande väder i ryggen.

I lurar shufflade jag Håkan Boma Ye! – liveskivan från i somras. Det blev som ett omedvetet startskott till att minnas året som gått. Allt det bra. Allt det dåliga. Och allt det roliga. Passagerna av tristess valde jag att snabbspola förbi.

Då jag svängde tillbaka in mot Gävle centrum brast allt. När Hellström introducerade När lyktorna tänds som Det här är min West Side Story. Den här är för er. Den här är min Into The Great Wide Open kändes plötsligt allt så på riktigt.

Triumfen i att hitta en oväntad spurt några hundra meter innan Stockholms Stadion. Spyorna jag lade inför publik och utan att sakta ner i jakten på att nå min drömtid på halvmaran. Och lyckan i att stå på Ullevis innerplan då nationalskald Hellström fick uppleva sin karriärs höjdpunkt.

Allt det där loopades i skallen medan jag sprang nerför söderbacken med kalla tårar längs kinderna.

Långt ifrån alla tårar är dåliga. Ibland är det magin som måste få sippra ut den vägen.

Helvete så skönt det känns att jag till sist ryckt upp mig ur en alldeles för lång slummer. 2015 – du kommer bli året som toppar allt.

IMG_3098.JPG

Taggar:, , ,

Kommentera

