The Sex / The Love / The Pain

Tove Lo

We’re not forever/You’re not the one
You and I could be the best thing ever

Med tanke på att jag alltid kör med musik i lurarna då jag är ute och springer är det förvånansvärt få nya låtar som hittar in på mina löparplaylists. Det är som att jag har typ 150 låtar som jag drar in och ut från olika playlists och lägger i olika ordningar. Men i går fick löparlåtarna ett finfint tillskott.

Gårdagens grusrunda inleddes lite för sent och avslutades i snudd på totalt mörker. I lurarna hade jag Tove Los Queen Of The Clouds. Och jag gillar verkligen att den är uppdelade i tre delar med helt olika karaktär: The sex, the love, the pain. Och det är från The Sex som den bästa löparlåten – Timebomb – kommer.

I mitt huvud sorterar jag de låtar som tar sig in i mitt löpbibliotek i sex kategorier där varje kategori fyller ett eget syfte:

  1. Upplyftande och energiskt: Perfekta låtar för att lägga ribban eller höja tempot.
  2. Lätta steg: Luftig pop som håller ner tempot på långpannor eller lugna skogsrundor.
  3. Bakgrundsbrus: Lagombra låtar som bara finns där och fördriver tid. Bra inledning på långpassen.
  4. Snabblåtar: Ordentligt med energi och ofta lite tyngre. Gärna rock, men ettrigare elektroniskt funkar också.
  5. Powertracks: Budskap före sound – anthems som får mig att känna mig som en mighty, mighty runner.
  6. Löplåtar: Låtar som handlar om löpning – symboliskt eller bokstavligt.

Gårdagens runda blev tio sköna skogskilometer där den inledande joggen blev snabbare och snabbare, för att upplösas i en ganska kvick avslutning mitt på Stortorget. Avslutningen till The Pain blev allt annat än smärtsam. Då hade träningsvärkets hockeypuckar i låren lösts upp och benen bara gick av sig själv samtidigt som tankarna flödade klarare än vanligt.

Tove Lo alltså? På en onsdagstur? Ja, varför inte? Just nu känns det som att det är bland de kommersiella electropopbrudarna som de roligaste grejerna händer.

Taggar:, , ,

Kommentera

