Back on track

Efter åtta dagar utan ett enda löpsteg snörade jag äntligen på mig skorna igen i går för lite intervaller på löpbandet. Det blev 3×1000 meter i 3:55-tempo. Med uppvärmning, nedvarvning och 250 meter joggvila mellan varje intervall klockade jag in på exakt 5 kilometer och en hel del svett.

Intervaller är nog min absolut sämsta disciplin. Jag blir alltid så sjukt imponerad då jag läser träningsprogram eller inlägg där passen bygger på 5-8×1000 meter. Jag är så långt ifrån det. Och i ärlighetens namn har jag aldrig ens varit i närheten av det. Mitt pannben är helt enkelt inte tillräckligt tjockt för att plocka fram de där sista intervallerna. Särskilt inte då jag står på ett monotont och onaturligt löpband med reklam och mutade TV4-program framför ögonen.

Men det kändes ändå grymt skönt att få känna lite rörelse i benen igen. Och ännu skönare var det att vakna upp i går med träningsvärk i låren efter måndagens hoppiga Gritpass. Träningsvärk är känslan av utveckling. Av att bli starkare, bättre, snabbare.

Efter gårdagens intervaller och en lång stretchning hann jag även med ett pass CxWorx. Jag gillar det passet, men har fortfarande inte bestämt mig för om jag gillar det lika mycket eller till och med mer än de gamla corepassen. Det enda jag vet är att det är mycket träning på 30 minuter. Och det är ju aldrig fel.

Taggar:, , , ,

Kommentera

