…och nervositeten inför start

Spellista

För ett år sen satt jag på tåget ner till Stockholm och var livrädd. Jag skulle springa längre än vad jag någonsin hade gjort tidigare. Och jag var uppriktigt osäker på om jag skulle klara av det. Nu sitter jag här ett år senare. Och känslan är den samma.

I dagens halvmara ska jag försöka springa snabbare än vad jag någonsin lyckats göra tidigare och någonstans i bakhuvudet vet jag att jag inte är 100 procent tränad. Men det är inte det värsta. I år ska jag gå ut med Startgrupp A. Jag ska springa med dom snabba löparna. Hur kunde det bli så?

Just nu studsar frågorna fram och tillbaka i skallen:

  • Ska jag köra med tidsangivelse i lurarna?
  • Ska jag köra kortärmat, trots att mina bästa resultat kommit i långärmat?
  • Gå ut hårt och hoppas på det bästa? Eller…?
  • Borde jag inte sänka ambitionsnivån – satsa på 1:35h i stället för 1:30h?
  • Är min playlist tillräckligt motiverande?

Just spellistan, som för många nog är en ickefråga, är den som gnager hårdast hos mig. Jag är en usel löpare utan musik i lurarna. Den sätter takten, känslan och motivationen. Den kan ta mig de extra meter som behövs för att nå hela vägen fram. Men den kan även sänka mig och trigga de negativa tankarna.

Min playlist inleds som den brukar:

  1. En lugn femminuterslåt, som slås på fem minuter innan start (Lorentz – Allt från mig)
  2. Eminem – The Monster (har inlett så många lopp med den att jag fått en betingning – när låten går igång vet jag att det är på allvar)

Därefter bryter jag mot hur jag brukar göra. I stället för att köra ett och samma album under den första milen blir det:

3x Håkan Hellström
2x Veronica Maggio
2x Timbuktu
2x Kanye West
2x Bloc Party

Efter det ska jag ha passerat 10k. Då switchar jag om till luftig pop och dansanta tongångar, för att vid 16k gå över till tyngre rock. Det är här det kan gå ordentligt fel. Det är här det ska bära eller brista.

För att belöna mig själv har jag försökt tajma passande målgångslåtar:

1:30h – Ison & Fille – Länge leve vi
1:34h – Lil Wayne – Drop The World
1:38h – Sabaton – Primo Victoria

Startgrupp A. Det skrämmer skiten ur mig. Folk kommer inte bara se snabba ut. Jag kommer veta att varenda en av dom är förbannat snabb. Men samtidigt får jag inte glömma bort att jag faktiskt har kvalat in dit. Jag har inte hamnat där av misstag.

Stockholm Halvmarathon – nu kör vi! Oavsett om det bär eller brister kommer jag ta mig fram med loppets bästa spellista i lurarna.

Taggar:, , ,

Kommentera

