Backträning deluxe

I söndags utmanade jag alla negativa tankar och den skeva självbilden. Jag fyllde på vätskeväskan med resorb och en powerbar. Sen drog jag ut på äventyr.

Det är väldigt skumt hur det här med självförtroende och självbild funkar. Ibland när jag är ute på en lugn femkilometersrunda kan jag helt plötsligt drabbas av hybris och få för mig att jag lätt skulle kunna klämma ett ultralopp – bara jag lärde mig hålla 5:30-tempo. Men för det mesta slår det åt andra hållet. Tankar av typen Men inte kan väl jag, Det där klarar jag aldrig, Så där stark är inte jag dödar effektivt motivation och lusten att utmana sig själv. Som tur var lyckades jag skjuta undan allt sånt skitsnack från den ständigt pågående dialogen med mig själv i söndags morse.

Efter en dunderfrukost och en kort powernapp satte jag siktet på bergen (eller kullarna – den definitionen överlåter jag åt någon annan) precis vid hotellet på Fuerteventura. Målet var att ta den guppiga vägen till grannbyn Gran Tarajal. Jag visste inte riktigt hur långt, hur högt eller hur jobbigt det var. Däremot visste jag att jag inte hade bråttom.

Och det blev en helt fantastisk löpning. Den bästa jag någonsin varit med om. Toppar. Dalar. Stigar. Trail. Klättring. Utförskörning. Och allt i en underbart karg miljö. Det var backträning deluxe. Och bäst av allt – jag fick se diande getter.

Getter

Upplägget var kanske inte det mest ambitiösa – spring lite och pausa vid varje topp. Men varför ska man inte pausa och njuta när det bjuds på utsikter som de här:

Fågel

Berg

Jag är lite osäker på hur hög den högsta toppen var. Men däruppe fanns det i alla fall en solkig flagga samt en gästbok, som ingen hade skrivit i. Tyvärr hade jag ingen penna med mig, så den fick fortsätta vara tom.

Toppen

 

Efter sex kilometer mödosam löpning kom jag fram till Gran Tarajal och unnande mig en liten fika vid stranden, innan jag tog en liten omväg hem för att få se ännu fler toppar. Totalt klockade jag in på 13,69 kilometer av storslagen upplevelselöpning.

Fika

Taggar:, ,

Kommentera

