Mitt liv som Frölander

Lars Frölander

I går var det dubbel premiär: 1) Första gången jag simmade 50-meters pool. 2) Första gången i badmössa. Flådigt värre.

I vanliga fall är jag den som ger min omgivning dåligt träningssamvete. För att minska risken för sånt (och även för att framstå som en aningen mindre insnöad person) har jag aktivt försökt dra ner på träningssnacket med mina närmaste vänner.

Här på Playitas är det tvärt om – det är omgivningen som ger mig dåligt träningssamvete. Efter en skön sovmorgon steppade jag ner till frukosten i går. Men trots att det fanns massvis med färsk frukt var det svårt att njuta av ätandet, för det verkade som att alla runt omkring redan hade hunnit med ett morgonpass. Därför proppade jag i mig frukosten så kvickt jag kunde och bokade en bana i simpoolen.

Trots min skinnade skalle tvingades jag använda badmössa. En policy är en policy är en policy… Och plötsligt kände jag mig som Lasse Frölander. Det gick snabbt. Mina brösthundringarna kändes flyga fram i världsrekordtempo. Sen höjde jag blicken. Och insåg att tjejen och de två killarna på banorna utanför mig hade kunnat simma åttor runt mig utan att behöva slitit ut sig. Den enda i basängen som jag kunde rå på var den söndagssimmande 60-pluskvinnan på banan innanför.

Nä. Simning är verkligen inte min paradgren. Och det känns frustrerande, för jag borde inte vara så långsam. I min skalle är jag rent av rätt kvick. Men resultatet talar ju sitt tydliga språk – jag skulle verkligen behöva gå den där fulltecknade crawlkursen för nybörjare i höst.

Efter simningen knallade jag vidare till ett gruppass core. Ingen musik. Inget direkt flyt i programmet. Bara en iskall kille som visade övningarna och räknade åt oss. Och så fort han kom till åtta konstaterade han: Eight more…5-6-7-8… Eight more…

Det dåliga träningsamvetet vaknade på nytt då jag efter pool, läsning, slummer och en lång dusch drog till byn för att käka middag och mötte gäng på gäng som var ute och kvällssprang. Det är verkligen inte lätt att vara träningsjunkie bland ett gäng träningsjunkies.

Taggar:, , , ,

Kommentera

