Håkan testar: CxWorx

I morse körde Må Bättre här i Gävle ett prova-på-pass CxWorx, som dom ska börja schemalägga i höst. För en gångs skull hade jag en träningskompis, då Frankes fru Emma hakade på. Och vi ställdes öga mot öga med corekvinnorna.

Jag blir peppad av corekvinnorna. Och – med risk för att låta åldersrasistisk – speciellt de äldre corekvinnorna. Att se någon som är 15-20 år äldre än mig själv köra stenhårt och knappt bli berörd, medan jag själv håller på att förgås i en flod av svett, är det som får mig att bita ihop och hitta extra krafter då kroppen bara vill falla ihop i fosterläge.

CxWorx var bra, men lite klurigt. Koordination är inte riktigt min grej. Jag gillar när någon säger åt mig att hoppa. Eller lyfta. Eller göra armhävningar. Det är min nivå. Men då det blir kombinationer i flera steg fastnar jag oftast. Och även om CxWorx inte direkt var något BodyJam-pass, var det tillräckligt klurigt för att jag skulle få problem.

Och så var det dom här gummibanden. Hur brett isär ska man stå med benen? Hur mycket går dom att töja? Hur ska jag få till en vettig rörelse? I dagens pass hanterade jag mer gummiband än vad jag hittills ackumulerat i mitt 36-åriga liv.

Det blev sex låtar (med en härlig Drakeavslutning i form av Hold On, We’re Going Home). 30 minuter. Ganska intensivt. Och ett bra pass. Framför allt gillade jag att mina klenaxlar fick jobba lite mer än under corepassen.

Det känns som att det kommer bli väldigt mycket bålstyrka för mig i höst och vår. Och då kommer jag nog slänga in lite CxWorx mellan corepassen.

Ungefär så har superfitta och oberörda såg jag och Emma ut då vi tampades med corekvinnorna:

cxworx

Taggar:, , , ,

3 responses to “Håkan testar: CxWorx”

  1. Ensamma löparen says :

    Är det något du rekommenderar? Sneglade lite på det igår nämligen…

    • maratonsatsningen says :

      Ja, det gör jag. Känns som att det är lite mer ”löparanpassat” än vanliga corepass. Vill man inte bygga fitnesskropp kommer man nog väldigt långt på bara CxWorx och konditionsträning. Men om du går på ett ställe som kör mycket Les Mills-pass kan det vara värt att testa Grit Plyo också om du inte redan gjort det. Kul, men jobbigt. Och inte så nötande på knän och annat som jag trodde innan jag testade för första gången.

Kommentera

