Den underbara känslan av fart

Äntligen: Klipp i benen, lätta steg och bra fart under skorna. Och ännu mer äntligen: En löptur utan den klibbiga feberkänslan av att springa genom tropikerna.

Juli blev en bra löpmånad. Äntligen kom jag igång igen efter svackan i juni. Men ändå har det gnagt lite – det går för långsamt, för trögt, för tungt. Men de två senaste dagarna har jag fått till två väldigt fina pass.

I går körde jag en utmaning: Tre kilometer ut i cirka 4:30-tempo och sen på hemvägen jaga sekunder för att få ner hela rundans snitt till mitt drömsnitt för halvmaran – 4:17. På vägen hem flög jag fram. Kilometer #5: 3:58. Kilometer #6: 3:48. Under de sista 300 bonusmetrarna var jag nere på 3:28-tempo. Och allt bara flöt på. Snabbare, starkare och mer harmonisk på länge. Väl hemma hade snittet sjunkit till 4:11 minuter per kilometer.

I dag följde jag upp med en liten tur i skogen. Eftermiddagens regn hade gjort underverk. Det plus att jag drog ut lite senare än vanligt gjorde att det var perfekt löparväder. Efter snart en månad i en ångkokare fläktade det lite då jag tog mig framåt.

När jag hade segat mig uppför Åkermanskulle och kom fram till brytpunkten vid sex kilometer insåg jag att jag inte hade satt igång Nike+. Så jag hade inga tider att kolla igenom. Men det kvittar, för benen bara flög fram och snittet kan inte ha blivit många sekunder över fyra minuter. Och när jag kollade ut över krönet och fick se det här kändes det som att jag fick lön med för mödan:

solnedgång

Efter en snabb återhämtning varvade jag ner med fyra sköna kilometer asfaltslöpning i snackistempo genom stan. Kanske är det så att jag har chansen att vässa fram en riktigt fin kapacitet tills Stockholm ska intas 13 september.

Taggar:

Kommentera

