Totalvilse i Hultsfredsskogen

Alla som motionerar har nog en nemesis. Någon eller något som alltid knäcker dom totalt. Kanske är det Västerbron. Eller Abborrbacken. Eller den där löparen som alltid sprintar förbi dig med barnvagnen framför sig. Min nemesis är Milspåret i Hultsfred. Det finns milspår. Och så finns det Milspår. Det i Hultsfred förtjänar ett stort M.

Jag har aldrig lyckats knäcka Milspåret i Hultsfred. Antingen har jag blivit bängtrött och tvingats promenera hela vägen hem. Eller så har jag sprungit fel och hamnat någon helt annanstans. Men i morse vaknade jag med en tydlig känsla: I dag är det dags att spotta Milspåret i Hultsfred i ansiktet och förvandla det till ett ordinärt milspår.

Till en början tänkte jag mest på farten och benen och på hur bra uppmärkt spåret hade blivit. Jag körde min playlist från Vildsvinet i våras. Det är en luftig och glad playlist, som är tänkt att bära mig fram över stock och sten under en tuffare trailrunda. Men i fjärde låten – Mumford & Sons I Will Wait – då det är dags att sträcka ut stegen och få upp farten hände ingenting. Det fanns liksom ingen punch i benen. Fast det skulle visa sig vara mitt minsta problem.

Efter knappt sju kilometer var jag så vilse att jag fick plocka fram GPS:en på telefon för att lotsa mig rätt. Plötsligt var jag tillbaka på Milspåret. Men tydligen sprang jag åt fel håll. Då jag kom fram till avstickaren där jag hade sprungit fel var det bara att vända om och följa spåret tillbaka. Därefter tog det ytterligare ett par kilometer innan jag sprang fel en andra gång.

Enligt GPS:en hade jag sprungit alldeles för långt. Någon kilometer tillbakaspringning senare hittade jag spåret igen – bara för att väldigt snart springa fel en tredje gång. Därifrån gick det utför på allvar.

Jag sprang över myr och kalhygge. Genom snår, buskage och tätväxande skog. Över stenar och under fallna träd. Målsättningen var att komma runt den sjö som låg mellan mig och den närmaste vägen hem. Knäcken var total då jag till sist kom ut på en landsväg och efter att ha följt den en bit var tillbaka på samma plats som jag hade lämnat någon halvtimme tidigare. Fast på plussidan: Jag var tillbaka på Milspåret.

Som tur var fanns det ett hus i närheten. Då jag knackade på fick jag reda på att om jag sprang tillbaka längs landsvägen skulle jag komma ut på en asfalterad väg. Och höll jag bara till höger på den skulle jag komma fram till Hultsfred. Kruxet? Jag var tydligen nio kilometer ifrån byn.

Hur kan man följa ett milspår i kilometer efter kilometer (även utan mina felspringningar måste jag ha gjort minst sju kilometer längs originalspåret) bara för att få höra att man är nio kilometer från mål? Och att man dessutom springer åt fel håll! Helt overkligt. Det var som att jag hade hamnat i Twilight Zone, där inget riktigt stämmer.

Men det var bara att bita ihop. Först landsvägen och sen asfaltsvägen.

Mitt försök att knäcka min nemesis slutade i totalt nederlag. Jag har fortfarande inte lyckats ta mig runt Milspåret. Och den planerade 10-kilometersrundan blev en nätt liten 26,37-kilometrare i 24-gradig värme och utan vatten. Jag var hyggligt stapplig då jag väl nådde fram till en vattenkran inne i Hultsfred.

På plussidan: Jag fick se ett sprintande rådjur och jag behöver inte pressa in något långpass framåt helgen.

Är det här vägen hem:
Skog

Eller kanske det här:

Sly

Taggar:, ,

2 responses to “Totalvilse i Hultsfredsskogen”

  1. Philip Rüdiger says :

    Pratade precis med Johan Albertsson som berättade att du sprang lite långt igår, ber om ursäkt men din beskrivning fick mig faktiskt att le lite… Du får be någon från löparklubben följa med dig nästa gång:-) Joakim Svensson kommer nog se till att du håller tempot och riktningen.

    Det har varit väldigt roligt att läsa om din resa fram till Målet.

    Härligt jobbat och lycka till med nya mål.

Kommentera

