Att lämna den där satans trygghetszonen

I dag gjorde jag det. Efter att vi veckor ha sneglat, kartlagt och övervägt drog jag äntligen iväg på mitt första pass Grit Plyo. Och det blev nästan en besvikelse. För 25 minuter senare satt jag där på stretchmattan. Svetten rann och pulsen ville inte riktigt lägga sig. Men ändå satt jag där med en känsla av att det hade gått lite för lätt.

Troligtvis är det bara i min skalle, men jag har fått för mig att det finns ett par hierarkier på mitt gym. Och bland dom som grupptränar är det grittarna som är överst i pyramiden. Dom är lite hårdare. Lite starkare. Lite mer dedikerade. Dom är helt enkelt lite över.

I vintras gjorde jag några inhopp på Grit Strength. Men sen dom tog bort mitt lördagspass och det bara fanns ett Hej-då-har-jag-knappt-hunnit-stämpla-ut-från-jobbet-pass på onsdagarna kvar föll jag bort. Egentligen var det plyon jag ville testa. Men den kändes än tuffare. Och där och då knasade mitt knä så mycket att jag inte ville belasta det i onödan.

Sedan dess har månaderna gått och Grit Plyo har vuxit till något slags monster i min skalle. Inget sött och lurvigt monster. Snarare något hemskt och oövervinnerligt.

I dag hade jag turen att komma på en helt ny passrelease. Så även de trogna grittarna fick testa på något nytt. Och jag var väl varken bäst eller sämst. Men jag höll jämna steg. Och jag orkade. Fast framför allt – efteråt kändes det inte så jobbigt. Jag har lidit klart mer under bodypumppass.

Men så är det väl rätt ofta? Man bygger så enorma murar kring den där trygghetszonen att man förminskar sig själv och demoniserar alla andra. Dom som kan. Dom som vågar. Dom som det ser så satans lätt ut för. Men när man väl vågar sticka ut näsan utanför zonen inser man snabbt att det inte är så farligt där ute.

Håkan vs Grit Plyo 1-0.

…och vilken dag det blev! Backintervaller i morse. Hallonplockning på eftermiddagen. Grit på kvällen. Och däremellan 7,5 timmars jobb. Ibland sitter effektiviteten precis där den ska.

Taggar:,

Kommentera

