Farttest

Inför Stockholm Halvmarathon i september har jag två mål:

  1. Gå under 100 minuter.
  2. Gå under 90 minuter.

Det ena målet känns klart doable. Under 100 minuter gjorde jag på träning i våras och om inget oförutsett händer och det inte blir supertrångt längs banan borde jag klara det även på tävling.

Det andra målet känns klart, klart tuffare. För att löpa runt på 1h 30 min krävs en snittid per kilometer på 4:17 min. Och med tanke på att jag skolkade mig igenom nästan hela juniträningen är jag långt ifrån där. Men efter kvällens corepass stack jag ut och körde ett litet tempotest. Och det blev ett fint kvitto.

Utan att ha några tider i öronen körde jag en asfaltsrunda upp över Brynäs och tillbaka ner till gymmet. Målet var att låta kroppen hitta 4:17-tempo. Och faktiskt – det lyckades. 5,39 kilometer senare var jag svettig, men nöjd. Utan att springa lungorna ur mig hade jag hittat ett snitt på 4:18 min.

Lyckas jag bara fyrpla distansen utan att tappa tempo – ja, då är jag nere på cirka 90 minuter. Men med tanke på startträngsel, smalspåret genom Tantolunden och tjockmassan, som kan sänka farten utanför Slottet, kommer jag nog behöva lite säkerhetsmarginal.

Jaja. Det tar jag närmare september. Först ska jag prioritera att få lite längd i benen. Sen får jag börja leta sekunder.

Taggar:, , ,

Kommentera

