Höghöjdsträning och söndagsutflykt

Husfasad

Ett av mina nyårslöften var att göra något som utmanar min höjdrädsla. Planen var att jag skulle infria det med att testa big bag jump när jag ändå var på plats på Bråvalla. Jag skyllde på att jag inte hann, men egentligen handlade det om att jag inte vågade. Fast i helgen föll nyårslöftet på plats.

Då jag tackade ja till att hjälpa Franke med panelsättande räknade jag med att kunna snacka mig till marktjänst. Kanske måla lite. Eller såga. Eller hyva upp brädor till den som skulle stå där uppe och spika. Men så blev det inte. Det blev jag som stod där uppe och spikade. Och jag var ordentligt skiträdd. Men för varje spik gav det med sig lite.

Jag vill verkligen inte göra om det. Men lördagens höghöjdsträning på en solgassande ställning fem meter upp i luften gav inte enbart ordentligt brända axlar – jag kan bocka av ett av årets tuffaste nyårslöften.

Och det borde så klart firas med stil. Som tack för hjälpen skjutsade Franke ut mig till Högbo Bruk i går. Därifrån löpte jag en av etapperna på Gästrikeleden. Det blev mitt första långpass på mycket, mycket länge. Men det gick bra. I och med att en stor del av sträckan var ganska tuff traillöpning gick det bra att släppa alla tankar på bra kilometertider. Och även om jag är i ganska dålig form just nu var det inga större problem att puttra fram i +5-tempo.

Bortsett från några helt ocharmiga passager med asfaltslöpning var det en fin tur över grus, sten, myr, sump och skog. Variationerna gjorde att det aldrig blev tråkigt och längs vägen insåg jag att jag borde köra mer traillöpning. Det är ju grymt kul att få skutta fram och hela tiden planera vart fötterna bör landa. Det ger en annan feeling än att bara slappna av och nöta på.

Helgen vecka 28 blev klart mer händelserik än vad jag hade räknat med då jag stämplade ut i fredags. Och för att inte svika min svit med lördagsspelningar passade jag på att följa med Hag och Camsun på Bo Kaspers i Furuvik.

30 kilometer

Taggar:, , , , ,

Kommentera

