Plus fem kilo är allt som behövs

Jag har haft en ordentlig motivationsdipp på slutet. Visst, det nya grundpasset som jag fick av Johanna är kul. Men löpningen går tungt. Och jag har knappt tryckt något gruppass alls på gymmet på slutet. Men…

…det behövs ju inte så mycket för att få upp motivationen igen: I dag lade jag på fem extrakilon i den stående rodden. Och det kändes kanon. Så kanon att jag nog kommer få hybris snart och lägga på fem kilo till. Dessutom börjar mina enbensutfall kännas så bra att jag ska jacka upp med tyngre hantlar nästa vecka. Och av bara farten ökade jag på antalet reps på grundpassets avslutande stabilitetsövningar.

En av de absolut coolaste övningarna jag vet är pistol squat. Och nu när jag tänker efter har jag nog aldrig sett någon göra en sådan live. I mitt maxstyrkepass finns TRX-pistoler med på menyn. Dom är tunga. Och svårbalanserade. Tycker jag. Men nu har jag satt upp ett nytt årsmål – innan 1 januari ska jag ha lärt mig att göra pistol squats utan hjälpmedel. Eller pistol squats? Jag nöjer mig fan med singularis. Ge mig en pistol squat och jag ger dig världens nöjdaste motionär.

Taggar:, , , ,

3 responses to “Plus fem kilo är allt som behövs”

  1. J. says :

    Min PT gav mig tipset att stå med hälen på en viktplatta, då är det lättare att komma ner så djupt som krävs för att klara en pistol utan att ta i marken med den foten som liksom ska utföra själva pistolen. Börja med en fet platta och avancera till tunnare och tunnare – vips kör du pistoler utan!

  2. maratonsatsningen says :

    Aaah. Det ska jag testa. Men jag är nog inte riktigt där än (varken balansmässigt eller styrkemässigt) att jag klarar det utan att hålla i något. Men på sikt så…

  3. J. says :

    En annan grej du borde testa (så gjorde jag i början) var att stå på en box typ 20 cm hög och sedan bara öva på att gå ner. När du kommer ner sätter du bara ner foten och ställer dig upp. Och gör igen. Bra för balansen och att få in känslan!

Kommentera

