Avklädd Vårrusetdeltagare

I vintras såg jag ett avsnitt av Outsiders, där någon snubbe skulle springa ett nakenlopp i Finland. Tyvärr såg jag inte klart programmet, men han såg ut att kunna vinna. Fullt så lite kläder hade jag inte på mig då jag stack ut i dag. Och det var tur, för efter ett par kvarter råkade jag hamna mitt i Vårruset.

Funktionärerna som visade löparna vart de skulle springa verkade inte helt roade av mitt spontandeltagande, så jag vek av från flocken så fort jag fick chansen. Men dom höll ett riktigt fint tempo. Och det satte farten för dagen.

I dag var årets första shorts-å-t-shirt-runda. Vilken sanslös lyx det är att kunna springa så avklätt. Jag hade förträngt den känslan efter alla månader av underställ, mössa, vantar och oro över att bli kall.

I minimal klädsel och med vårrustempo i benen skenade jag ut från stan, via stallet, golfen och min mors hemmaplan innan jag landade på min egen innergård. 12,6 kilometer med ett snitt på 4:10 minuter. Inte alls illa för en kille som var ölmagad partydj på ett 40-årskalas i helgen. Och än bättre blev det då jag granskade siffrorna och såg att jag hade legat på 3:5X-tempo under de sista två kilometrarna

Taggar:, ,

Kommentera

