Jag är tuffast

Jag vet inte riktigt vad jag oroade mig för – jag överlevde Toughest i Malmö i går utan större problem. Faktum är att jag nog till och med fick en ganska hygglig tid. Fast av någon anledning har min tid inte dykt upp i resultatlistan, något som verkar ha drabbat fler från de senare startgrupperna. Men det spelar ingen roll. Det enda som betyder något är att jag gjorde det och att det var förbannat kul.

Som jag minns det har det alltid varit likadant – även när jag var liten. Vid varje utmaning har jag tänkt: Jag kan inte, klarar inte, är inte tillräckligt duktig/modig/stark. Men det där är ju skitsnack. Vi klarar alla mer än vad vi tror. Och det är dags att en gång för alla slå ihjäl alla negativa tankar.

Toughest i Malmö: Åtta kilometer löpning med 40 hinder längs vägen. Klarar du inte ett av de tuffare hindren blir det straffrundor.

För min del blev det tre straffrundor:
1) Ringarna: Gå armgång i ringarna över vatten. Jag kom två tredjedelar av vägen innan jag tappade greppet och föll. När jag kollade på filmer hur andra hade gjort insåg jag att jag hade fel teknik – i stället för att gå brett och röra sig diagonalt framåt borde jag ha jobbat rakt framåt.
2) Monkeybar 2.0: Armgång längs en metallstång. Här fick jag helt enkelt inte grepp om stången. Både stången och händerna var för hala från lerhindret innan. Det var så halt att jag inte ens lyckades hålla i mig tillräckligt för att kränga upp benen runt stången.
3) Onicoväggen: En halv skateramp som skulle springas uppför. Jag gjorde två bra försök och tog mig upp till kanten, men lyckades inte hålla mig kvar. Sen blev jag förbannad och tog en sprint längs straffrundan.

Med facit på hand skulle jag ha skitit i tiden och gjort fler försök på Onicoväggen. Men där och då blev jag bara frustrerad.

Onicoväggen

Förra helgen gjorde jag mitt första terränglopp. Inför det var jag rånervös och osäker på om jag verkligen har kondisen för sånt. Det gick skitbra och i mål kände jag att jag hade kunnat sprungit fortare. I går gjorde jag mitt första hinderlopp. Jag var än mer nervös och lekte med tanken på att dra mig ur och ljuga om att jag visst hade varit med. Även det loppet gick skitbra. Jag klarade två tuffa armgångar och var så adrenalinstinn när jag klättrade upp och ner för högre hinder att jag inte ens hade tid att fundera över min höjdrädsla. Av bara farten rusade jag dessutom så snabbt ner i det kalla havsvattnet att min badkrukegen inte hann öppna munnen.

Inte ens när jag föll på dipsstången och tog emot mig med ansiktet upplevde jag några problem. Medan de oroliga funktionärerna undrade hur det hade gått rusade jag tillbaka till början av stången. Och där – med ansiktet täckt av sand – hoppade jag upp igen och tog mig fram längs stängerna så snabbt mina späda triceps förmådde.

Visst. Lopp som Toughest är utformade så att alla ska klara dom, bara dom ger sig fan på att försöka. Men det kvittar. Det gör inte min seger över mig själv mindre värdefull. För jag är varken olympier eller världsmästare. Jag är en sketen vardagsmotionär med klena armar och negativa tankar. Och i går utmanade jag min egen självbild. Det visade sig att jag är tuffare än vad jag ger mig själv credit för.

Om det inte blir något mer hinderlopp i sommar ska jag definitivt återvända till Malmö nästa år. Jag känner att jag har en gruvlig revansch att utkräva på de förhatliga ringarna.

Ringarna

Taggar:, ,

5 responses to “Jag är tuffast”

  1. J. says :

    Grattis! Grymt att slå de där jag kan inte-tankarna på käften – och med råge dessutom. Jag är anmäld till Tough Viking på Gärdet i augusti, vilket egentligen är helt sinnessjukt eftersom jag tittade på i somras och bara: är ni dumma i huvudet? Men det ska bli kul/ läskigt/ spännande!

  2. Clifton says :

    Bra jobbat! Blev väldigt sugen på att köra detta i Köpenhamn (sep) eller Göreborg (okt)! Ser ju riktigt skoj ut!

  3. challengediabetesblog says :

    Wow va häftigt!!!! snyggt jobbat 😀 Ett Grattis är väll på sin plats och skönt att va i form!!!

Kommentera

