På tur med supertönten

Vätskeväska

Supertönten är något som min vän Franke brukar kalla mig för. För det mesta har han helt käppfel. Men hade han kallat mig för det i går hade han varit rätt ute. Då var jag verkligen en supertönt.

Då jag nyss fyllde år fick jag en vätskeryggsäck av min syster. Med tanke på att hon hade hotat med att ge ett bort ett startnummer till Lidingöloppet kändes den blå Nathanväskan jag fick som en ordentlig jackpot. Även om Lidingöloppet kittlar är jag inte direkt hundra procent pepp.

I går vädrade jag Nathan. Han och jag joggade genom sol, regn, hagel och ett otippat snöfall. Som tur var höll vi oss mest i ett ganska folktomt skogsspår (av någon anledning var det väldigt få som sprang på första maj – bakisdjur eller demonstranter, det är frågan). När jag springer brukar jag lämna fåfängan hemma – de som ser snyggast ut brukar sällan vara särskilt kvicka. Men någon gräns får det ändå finnas. Bara för att fåfängan får vara hemma och vila behöver man ju inte springa runt som supertönten Allan.

Till skillnad mot för långpannan förra veckan kändes gårdagens runda som en dröm. Visst spelade vädret in – det är skönare att springa i svalka än att få solsting. Men mest handlade det om Nathan. Han var fulladdad med en dubbel dos resorb samt en powerbar. Och med vätska på ryggen blev det totalt 33,2 kilometer och ett prydligt nytt längdrekord för min del. Dessutom putsade jag tiden lite från förra långpasset och landade på 5:24 minuter i snitt.

Tiden är inte riktigt där. Jag skulle ju gärna vilja snitta under fem minuter då det blir dags att springa i Stockholm. Däremot börjar längden kännas rätt okej. Av den mil som saknas för att jag ska gå i mål räknar jag med att få tre kilometer från känslan av att ha medlöppare och ytterligare två kilometer från all publik längs banan. Då är det ju bara fem kilometer pannben kvar. Det borde gå.

Taggar:, , ,

Kommentera

