Världens drygaste intervallöpare

I går körde jag för tredje veckan på raken mitt 500-metersspår i Boulognerskogen. Och äntligen, äntligen, äntligen fick jag till den fjärde femhundringen. På köpet sprang jag mig nog även epitetet Världens drygaste intervallöpare.

I Runner’s World läste jag igenom något sub 40-program, som innehöll 6×1000 m-intervaller. Jag fattar verkligen inte hur det går till. Mina 500 m-intervaller knäcker mig totalt. Men i går trappade jag i alla fall upp från tre till fyra intervaller. Och däremellan joggvila i 500 meter. Fyra intervaller och tre varv joggvila. Sju varv totalt. Och under samtliga sprang jag förbi samma par.

På mitt första varv sprang jag förbi två personer, som promenerade åt motsatt håll. Då jag kom in i sista kurvan på mitt andra varv hade dessa två hunnit slagit sig ner på varsin bänk längs den ganska smala vägen. Gott så. Men jag misstänker att deras samtal blev ganska hackigt, för varannan minut sprang jag förbi. Ibland lunkande. Ibland rusande. Men ständigt flåsande och frustande. Paret pallade sitta och titta på mig i fyra varv. Då jag väl var inne på den sista intervallen hade dom gett upp och jag sprang förbi dom då de var på väg bort från bänkarna.

Nä. Den snackpausen hade dom inte mycket för…

Snittiden på gårdagens intervaller blev snäppet långsammare än förra veckan. Men då ingår även tiden för joggvilan, så det är omöjligt att veta huruvida jag slackade i intervallerna eller i återhämtningen. Fast det kvittar å andra sidan – det viktiga är att jag kunde addera mer distans än tidigare.

Tillsammans med en redig uppvärmning och en lång nedvarvning blev gårdagens tur en fin 10,2-runda i 4,39-tempo.

Taggar:, , ,

Kommentera

