Nya lördagsrutiner?

Proteinpulver

Mellan varven kan jag vara lite väl inrutad då det kommer till min träning. Men jag resonerar som så: Utan rutiner är det alltför lätt att slacka. Därför blev jag smått bestört då jag kom till gymmet i dag och upptäckte att det inte var något Gritpass.

Hur ska jag nu göra? Jag har ju lagt upp mina lördagar kring det passen. Hela helgens dygnsrytm är ju till för att nita Gritpasset så bra som möjligt. Ska jag gå tillbaka till den gamla lördagsrutinen med core följt av spinning? Eller är det dags för nya lördagsrutiner?

Eftersom jag har lätt för att anamma späkning (jag skulle bli en lysande lutheran eller laestadian) ville jag straffa mig själv för den bristande uppmärksamhet, som gjorde att det inte blir någon Grit den här veckan. Och vad passar väl bättre som straff än ett litet tröskelpass på löpbandet?

Tröskelpass är det grisjobbigaste jag vet. 3 x 10 minuter i högt tempo varvat med två minuter återhämtningsjogg. Bara tanken på det får mig att vilja spy. I dag ramade jag in passet med fem minuter uppvärmning och tre minuter nervarvning. Vid slutet av den andra tröskeln kom de negativa tankarna och jag var nära att avbryta i förtid. Men så sneglade jag till höger. Där stod min nemesis. Eller rättare sagt: Där spurtade min nemesis i en furiös intervall på löpbandet.

Min gymnemesis är en kille som har alla rätt. Han är äldre, har längre skägg, tuffare uppsyn och fler gråa inslag. Dessutom ligger han konstant en nivå över mig. Springer jag fort, springer han skitfort. Satsar jag på skitfort, ökar han till übersnabbt. Och det händer oftare än då och då att jag plockar fram honom som motivation när det känns motigt. Ligger jag i kan jag bli som honom.

I dag fanns han där i fysisk person. Och det var den uppenbarelsen som bar mig igenom den sista tröskeln. Av bara farten fick den mig att addera ett pass höft/mage-styrka efter löpningen. Sen kunde jag lämna gymmet med fjäderlätta steg.

Just nu kör jag en liten tuffare träningsperiod. Jag ser det som att jag ligger på träningsläger fram till över påsk. Sen ska jag lätta upp lite och se ifall den nya styrkan kan hjälpa mig i spåren. För att inte nöta ner mig alltför mycket och tappa en massa vikt gick jag i veckan in på en ny vända proteinpulver. Det blev hälsobutikens eget märke.

Jag har ingen aning om huruvida det är bra eller vettigt. Men det smakar okej och tjejen i butiken hävdade att det var hennes favorit. Men det har hon ju å andra sidan betalt för att säga.

Som om mitt inrutade lördagsliv inte fick sig en tillräcklig törn i dag är gymmet obemannat nästa lördag. Då har jag troligtvis inga grupppass alls att välja mellan. Ska det verkligen bli så illa att tröskelpasset ska bli min nya lördagsrutin?

Taggar:, , , , ,

Kommentera

