Like a pro

Mo Farah

Det bästa med att bo själv och inte behöva anpassa sig efter någon annan är att man kan kan planera upp en hel söndag utifrån den egna löpningen.

08:00 Uppstigning och ordentlig frukost, sen tillbaka till sängen.
11:00 Uppstigning #2: En banan, lite slöande och stretching.
11:45 Ut-å-spring.
13:45 Hemma igen: Stretch, mat, resorb och dusch.
15:00 En halvlek allsvenskan: Gefle IF – AIK.
16:30 En timme massage + tänjingar på Jelimassage.
17:15 Middag.

Upplägget hade verkligen varit Like a pro om det inte vore för att jag kilade iväg till affären och köpte en Ben & Jerry’s i väntan på Mästarnas Mästare. Men det förtjänade jag.

Då jag först anmälde mig till Stockholm Marathon gjorde jag det med ambitionen om att inte ta mig runt. Jag vill springa runt. På mina egna villkor och i ett tempo som jag bestämmer och behärskar. Det ska inte handla om vilja och urladdning, utan om målsättning och förmåga.

Eller som Mo Farah uttryckte det i Runner’s World:
”Jag visste att jag hade gjort min läxa, att jag hade tränat för detta. Jag hade nog äntligen förstått att resultatet inte har att göra med vad som händer just den dagen – utan med vad som har gjorts innan.”

Under gårdagens tur var målsättningen att för första gången knäcka 30k-gränsen. Eller i alla fall springa 28 km. Så blev det inte. Det gick för snabbt och jag var för varmt klädd. Vid 20 kilometer blev jag väldigt törstig. Dessutom hade min syster ringt och lockat med biljett till Gefle – AIK. Så i stället för att avsluta med en mil i skogen vek jag av och drog mig hemåt.

Resultatet blev 22,3 km i 4:53-tempo. Men jag är nöjd ändå. Jag har inte sprungit så mycket asfalt på väldigt, väldigt länge. Och i dag känns varken ben, knän eller höfter särskilt slitna. Halva distansen behärskar jag. Och det i ett bra tempo utan att behöva ta ut mig onödigt mycket.

Nu återstår bara de långa distanserna. Sen har jag gjort min läxa. Jag tror fan att jag kan fixa det här. Men det kommer kräva åtta veckor fortsatt disciplin.

Taggar:, , , , , ,

Kommentera

