Lördagsrutinen

Épi

De senaste veckorna har jag jobbat upp en helt grym lördagsrutin. Innan jag går iväg och kör skiten ur mig med ett Gritpass tar jag en långfrukost på Épi. Och i lurarna har jag Konflikt i P1 samtidigt som jag betar av eventuella mail som ligger i inboxen och brådskar.

Épi är ett helt fantastiskt ställe. Ekologiskt, gott och småskaligt. I veckorna kan man äta fina soppluncher. Men det är lördagarna som är gulddagen. En ganska enkel, men komplett, frukostbuffé gör mig redo för det mesta. Men i dag känns det lite så där. Att jag kan sitta här och mumsa i mig surdegsfrallor och yoghurt samtidigt som personerna som intervjuas i Konflikt upplever misär av en grad som jag inte ens kan föreställa mig i Syrien. Då blir det lätt så att brödet växer i munnen.

I torsdags berättade Grit-Annika om den nya releasen, som jag ska prova i dag. Om hon hävdar att den är pissjobbig, så måste den vara något utöver det vanliga. Och här och nu är mitt största problem i livet huruvida jag ska överleva dagens pass med hedern i behåll och om min ömmande höft möjligtvis är en begynnande löparhöft. Snacka om att leva mitt i ett i-landsproblem.

Där: Hunger, otrygghet, bensinbomber och en hel generation som blivit fuckad för alltid.
Här: Stressen över att kanske inte hinna både städa och tvätta i helgen.

Hur fan kan världen vara så här skev? Samtidigt kan jag inte göra särskilt mycket åt den situation som jag fått – mer än att vara tacksam över min tur samt göra det jag kan för att visa solidaritet med dom som råkat födas rakt in i ett inferno.

Taggar:, , , , ,

Kommentera

