Grattis i efterskott Håkan

Boulognerskogen

I förrgår fyllde Håkan Hellström 40 år. Och i dag firade jag min namne med att ta en after work-tur med den nykomponerade spellistan Hellströms 30 bästa löparlåtar i lurarna. Givetvis hade det varit mer passande med 40 låtar. Men även om han är ett geni har Hellström inte 40 bra löparlåtar i bagaget. I ärlighetens namn så har han knappt 30 stycken – jag fick krysta lite för att komma upp i en jämn och fin siffra.

Dagens runda var min vanliga 10 km-tur, fast med ett bonusvarv i skogsspåret borta vid högskolan i Gävle. Totalt landade det på 14,6 km. Jag gillar verkligen det där skogsspåret. Det är lättsprunget och inte alls så kuperat, som vissa gamla motionsspår envisas med att vara. Men det innehåller ändå en redig mördarbacke. Allt för att motverka obefogad hybris.

Fast den stora behållningen med rundan är Boulognerskogen. Att på vägen hem få springa omvägen över de små träbroarna vid Gavleån är alltid en extra belöning i slutet av en bra löptur.

Målet i dag var att ligga på ett stadigt 5:00-tempo. Men då jag precis inledde bonusvarvet i skogen och det kom en lite slöare Hellström-låt kändes tempot klart, klart långsammare än så. Därför blev jag rätt förvånad när jag kom hem och insåg att snittfarten låg på 4:35. Och jag hade sprungit helt tokigt jämnt – jag hade nio raka kilometer där tiden diffade med endast tre sekunder mellan den snabbaste och långsammaste kilometern. Typ som en maskin.

Då jag tränade inför halvmaran förra sommaren nötte och nötte jag för att kunna hålla jämnt 5:00-tempo på sträckor mellan milen och 15 kilometer. Nu verkar det som att 4:40 är det nya 5:00. Synd att det inte är en halvmara jag tränar inför. I såna fall skulle jag kunna få en riktigt trevlig sluttid. Inte ens min uppblåsta hybrishjärna tror att jag kan snitta 4:40 på en tre gånger så lång distans som den jag betade av i dag.

Jaja. Grattis i efterskott Hellström. Och tack för att du gav mig en så fin runda i dag – trots att jag tvivlade på huruvida dina små mirakel var löpanpassade eller inte.

Taggar:, , , , ,

5 responses to “Grattis i efterskott Håkan”

  1. J. says :

    Är du anmäld till årets upplaga av Sthlm Marathon?

    • maratonsatsningen says :

      Jepp. Och jag är smått livrädd. Aldrig lyckats springa längre än 26 km. Men det ska nog lösa sig på något sätt. Det är ju i alla fall lite tid kvar att träna på.

      • J. says :

        Du verkar ha ett jäkla flow i springandet just nu, i den här takten borde det inte vara ett problem – ska bli kul att följa!

  2. Jossan says :

    springer ofta till Håkan, tack för listan! 🙂

Kommentera

