Mina kedjerökande lungor eller Multisportonsdag

Frisbeegolf

I dag körde Aftonbladet något slags Så påverkas kroppen av rökning-rep. Jag hoppade över det eftersom jag inte riktigt känner att jag tillhör riskgruppen. Men det var kanske ett misstag. Under dagens nedkortade löptur kändes det som att jag hade en kedjerökande 63-årings lungor.

Planen då jag kommit hem och powernappat var att jag skulle ta en lugn 15k-löpning. Men så ringde Jocke och tyckte att vi skulle träffas vid frisbeegolfbanan. Mer undanflykt än så behövde jag inte för att rucka på ursprungsplanen. Men för att hålla samvetet någorlunda intakt tog jag ett löppass på vägen dit.

Efter en kortare uppvärmning hittade jag en fin och ganska slät 500-metersbana. Förhoppningen var att köra 4 x maxtempo med 60 sekunder vila emellan. Det slutade vid att vara en förhoppning. Under sluttampen på den tredje intervallen ville lungorna hoppa upp ur kroppen och emigrera till lugnare trakter. Möjligen var hjärtat inne i samma tankebanor, för det var länge sen det fick bulta så infernaliskt snabbt.

I stället för att sänka takten eller förlänga vilan valde jag att skippa den sista femhundringen. Vadå? Jag vill väl inte vara en dålig vän och låta Jocke vänta på mig för länge? Då kroppen bara vill implodera funkar varenda litet svepskäl som en fullgod anledning att inte köra vidare.

Det fick bli en lugn nedvarvning bort till golfbanan, där jag mötte Jocke och Peter. Sen blev jag ordentligt förödmjukad över nio hål frisbeegolf. Det var mitt livs andra runda och den gick bara marginellt bättre än premiärturen förra sommaren. Det enda positiva var att jag blev den enda som inte lyckades hyva ner en disc i vattenhindret.

Kedjerökare eller multisportare? Föredrar nog att – efter denna onsdag – hävda mig vara det sistnämnda.

Dagens löpning:
Uppvärming: 1,69 km (4:59-tempo)
Intervaller: 3×500 m (3:32-tempo)
Nedvarvning: 1,64 km (5:07-tempo)

Totalt: 4,93 km

Taggar:, , , ,

Kommentera

