Förväntningar inför premiärmilen

I dag är det tävlingsårsdebut. Premiärmilen vid Universitetet står på agendan. Och just nu, när jag precis proppat i mig en frukost på Barista, är det tre timmar kvar till start.

Med sommartidsomställning och tidigt tåg ner till Stockholm blev det inte så många timmar sömn i natt. Men det får kvitta. Nu är det dags att börja ladda.

Efter torsdagens riktigt sköna fartlek över 9,83 kilometer har jag vissa förhoppningar om att överleva Premiärmilen i ganska bra tempo. Målsättningarna är:

Under 45 min: Godkänt
Under 44 min: Väl godkänt
Under 43 min: Mycket väl godkänt

Vi får se var det landar. Ambitionen är att gå ut i 4:30-tempo och beta mig neråt därfrån. Men känner jag mina tävlingsnerver rätt kommer jag att tokrusa den första kilometern och tvingas spendera resten av det första varvet med att kyla ner en överhettad kropp.

Egentligen är det väldigt underligt att ha nerver inför såna här grejer. Jag är ju trots allt en lunkande vardagsmotionär. Och det är inte OS vi snackar om. Ingen skulle märka ifall jag gjorde bra eller dåligt ifrån mig. Ingen utom jag vill säga. Och det är väl därför jag blir nervös. Det är den ständigt pågående kampen mellan hjärtat och hjärnan. Förhoppningsvis ska hjärtat vinna this one.

För att få maximal pepp under loppet har jag hottat till min playlist från Adventsloppet. Grunden med riktigt snabba rocklåtar mellan fyra till sju kilometer är i princip den samma. Runt dessa blir det hiphop och elektroniskt. Allt toppat med Sabatons Primo Victoria, som förhoppningsvis ska ta mig i mål – förutsatt att neggohjärnan inte vinner och slöar ner tempot.

Taggar:, , , , ,

Kommentera

