Kaloriåterställare

Kaloriåterställare

Förra året testade jag en kaloriräknarapp. Det var smått absurt – för att gaina så mycket vikt som jag ville hade jag blivit tvungen att säga upp mig och bli heltidsätare. Hur mycket jag än åt låg jag hela tiden back på kalorikontot. Men sen jag flyttade upp till Gävle är det inget problem längre. Ett fat 50/50 paj med tillhörande vanlijvispberg på Café Java är en kaloriåterställare som kan balanse till och med de svettigaste långpass.

I dag blev det en redig långpanna i det fina vårvädret. 26,5 kilometer + 1,5 kilometer nerjogg efter stretchingen. En liten bit av mig tyckte det var synd att jag inte klarade 30k. Men samtidigt – det var ett nytt, prydligt personligt rekord. Aldrig någonsin tidigare har jag orkat springa så långt.

Under dagens löpning körde jag helt utan notifikationer från Nike+. Så det var först vid varvningen kring 16 kilometer som jag kollade längden. Tempot stämde jag av först efter hela passet. Och jag blev rätt förvånad. Tanken var att ligga och nöta i 5:20-tempo. Men efter en första kilometer på över sex minuter kapade jag till sist snittet till att landa på 4:56 minuter per kilometer. Och det mäktigaste var att min snabbaste kilometer – 4:44 minuter – kom vid 23k.

Med ett sånt tempo är det kanske inte underligt att höften och stjärten var det som satte punkt för 30k-drömmen i dag. Benen var hyggligt pigga, lugnorna helt lugna och pulsen behärskad. Däremot blev jag ordentligt trött i höfterna och stjärten under de sista kilometerna. Det var som att dom inte pallade hålla upp kroppen ordentligt längre.

Att stärka höfter, ländrygg och bål får bli mitt nya gymmission.

Taggar:, , , ,

Kommentera

