I väntan på en ny vår

Det här med att det plötsligt skulle börja falla en massa snö från himlen känns som en halvbra idé. Visst att det bara är mars. Men vädret borde inte få teasa på det här sättet. Först bara ge och ge och ge. Och sen: BAM – tillbaka till vintern!

I och med att jag inte riktigt vill dra ut i skogen när det är isigt och jag inte vågar nöta för mycket asfalt innan mitt svagknä blivit helt hundra, har löpningen blivit lite lidande den här veckan. Men efter två slappa vilodagar var jag tillbaka på gymmet i dag. På scemat: Maxstyrka med Louise.

Dom pass jag tidigare kört med Louise har varit mer inriktade på uthållighet och funktionell träning. I dag var det tvärt om. Tyngre vikter. Tyngre övningar. Och färre repetitioner.

Det bästa (eller det sämsta – beroende på hur man ser det) med att då och då köra med en tränare är att allting alltid blir betydligt jobbigare. Då jag tidigare försökt maxa i benpressmaskinen har jag legat på 120 kilo. I dag klarade jag inte 3x6x100 kilo, utan fick lätta på vikterna under det sista setet. Anledningen? Jag har tydligen gjort fel förut. Och med fokus på att inte låta knäna peka inåt blir allt sanslöst mycket tyngre.

Efter mina två slappdagar var det här exakt den boost jag behövde och jag känner mig råpepp på att köra lite tyngre styrka den närmaste månaden.

Om det inte är sprudlande vårväder finfin barmark i morgon – vilket det så klart inte lär vara – ska jag rycka tag i benen och släpa med dom till löpbandet. Ingen tid att slöa. Full fart framåt.

Taggar:, , ,

Kommentera

