Episk långlöpning med personliga rekord

Episk vinst

Episkt vinst x3:

  1. Min första utomhuslöpning utan ömmande knän sen i november.
  2. Min längsta tur någonsin i kilometer: 25 km.
  3. Min längsta tur någonsin i tid: 139 min.

Egentligen hade jag tänkt kört ett långpass på löpbandet i dag och ge knät ytterligare en vecka fritt från hårdare underlag. Men det var ju så fint väder. Och jag ville ju så gärna gå ut.

Planen var att öka på förra söndagens 60 minuter till 90 minuter. Och det i ett tempo på min målfart i kommande maraton + 45 sekunder. Det vill säga 4:55 min/km + 45 sekunder = 5:40 min/km.

Men då Frk Nike+ sa att jag hade gått i mål var jag A) Fruktansvärt långt hemifrån och B) Inte alls sugen på att lägga av. Så jag fortsatte. Och fortsatte. Och när benen (eller rättare sagt rumpan och ena vaden) började bli trötta fortsatte jag en bit till.

Totalt blev det 25 kilometer på 2:18:50 och med en snittfart på 5:33 min. Klart, klart över förväntan.

Men det var ändå inte den stora segern. Att över huvud taget kunna springa ute på sköna grusvägar, utan att för den skull brottas med känslan av att någon drämt en hammare över vänster knä, var förbannat skönt.

Kanske, kanske, kanske kan det bli en maratonlöpare av mig framåt slutet av maj.

Långpass

Taggar:, , , ,

Kommentera

