Bambi på riktigt hal is

Egentligen hade jag tänkt avvakta ytterligare någon vecka innan jag gjorde min utomhuscomeback. Men så vid lunchtid ringde Jocke. Och det lät ju så kul med lite sällskap. Och vädret var ju så trevligt. Men det skulle förändras. Visst. Sällskapet var kul hela vägen. Vi körde snacklöpning och löste ett par världsproblem längs vägen. Men det fina vädret förvandlades till regn.

Jocke hade ett par nya dubbade dojor som han ville testa. Jag vet inte om det var därför eller om han helt enkelt inte hade koll på hur underlaget skulle se ut. Men efter en stund ledde han in mig på slingrande grusvägar längs golfen. Och om det numera är fint och torrt på cykelbanorna inne i centrum var det desto isigare och halare på grusvägarna.

Mellan varven gnällde Jocke lite över att hans skor inte alls hade så bra fäste. Däremellan gnällde jag än mer över hur superhalt det blev med mina vanliga, oräfflade Nikeskor.

Efter att jag hade skilts från Jocke efter cirka nio kilometer högg det ganska omgående till i vänsterknät. Det hade ömmat och bultat lite i ett par kilometer. Men nu var det som att någon högg in en mejsel och vred om. Först trodde jag det var lönlöst att fortsätta. Men efter 100 meter promenad och lite stretching kändes det lättare och jag tog mig hem.

Resultatet: 11 kilometer i snackvänligt +5-tempo.

Taggar:, , ,

Kommentera

