How bad do you want it?

How bad do you want it? är taglinen för de nya Grit-passen som Må Bättre här i Gävle började köra efter jul. Och efter mitt första försök med Grit Strength är jag benägen att säga Not bad enough

30 minuter. Några rätt enkla övningar. Men högintensiv intervallträning. Och det är länge sen jag blev så totalt genomkörd och utpumpad.

Instruktören tyckte att minimivikten var 7,5 kilo per sida av skivstången. Men jag ville inte vara minimum, så jag lade på 10 kilo per sida. Stort misstag. Redan i den första, korta andningspausen fick jag lassa av. Det gick bara inte att fortsätta med 2×10. Därefter gick det aningen bättre, men jag märtke också att jag började fuska allt mer ju längre passet gick. Benböjningarna blev inte så djupa. Ibland kanske jag hoppade över någon repetition. Och när vi skulle avsluta med lite planka försökte jag hitta ett skönt viloläge.

Grit har profilerats som ett av dom absolut tuffaste passen den här terminen. Och det fanns anledning till det. Redan nu under kvällen har jag känt hur ömheten börjat komma smygande i rygg, nacke och axlar. Chansen att jag kommer få tidernas träningsvärk är överhängande.

Men vad fan? Jag testade i alla fall. Och känner jag min egen dumhet rätt kommer jag testa igen nästa lördag. Vem vet – på sikt kanske jag härdar ut ett helt pass med en anständig intensitet. Kanske vill det bad enough ändå.

Taggar:, ,

Kommentera

